Restauranter på Bornholm?

By | 1/27/2011 Skriv en kommentar
Sidste år i september måned tog jeg et smut til Bornholm i et par dage. Lejede et sommerhus og blev der i et par dage, og det kan anbefales - skide hyggeligt. Vi tog i Kvickly og købte stor ind og boede i Sandkaas. Vi mødte vores første oplevelse med restauranter da vi var ved Hammerhus. En lille restaurant/café der lå et lige ved indgangen til selve borgruinen. Jeg tænkte at jeg lige måtte smage en sildetallerken, da det var noget jeg ikke havde smagt før og tænkte at "nu var vi på Bornholm". Over hundrede kroner en sildetallerken, tre slags forskellige tilberedt sild og nogle tilbehør og brød til. Da jeg smagte det måtte jeg konkludere at jeg ikke kan lide sild. Måske var tallerkenen af høj kvalitet og det sikkert smagte skide godt, men JEG der normalt elsker seafood og alt slags fisk, synes det smagte virkelig dårligt. Jeg tror mere det er mig der er noget galt i end selve silden, må jeg indrømme.

Sildetallerken med diverse tilbehør.
Dagen var kommet til at vi skulle forlade vores skønne lille lejede sommerhus og vi skulle have færgen tilbage til København. Vi tog tidligt ud til Rønne, hvor færgen sejlede fra, og vi skulle slå tiden ihjel. Man bliver vel sulten på et tidspunkt, så vi søgte efter noget godt mad. Vi lagde mærke til at de fleste steder havde lukket, og vi blev nødsaget til at finde noget hurtigt. Vi gik rundt i et stykke tid og slog os ned på en café inde i byen, da vi ikke kunne finde andet godt at spise. Inde på caféen fik jeg godt nok serveret et af de dårligste måltider jeg nogensinde havde fået, og det var endda på en café, hvor jeg havde sat forventningerne ned. En salat og en omgang stjerneskud, og billedet siger sig selv om hvor uinspirerende det var.

Salat og stjerneskud på en café på Bornholm.
Mit syn på mad på Bornholm er desværre på grund af disse steder blevet lidt negativt. Vi lagde også mærke til andre steder vi fandt i en katalog, hvor maden så godt ud, men enten havde de lukket eller lå et stykke fandt fra Rønne. Til jer læsere der har været på Bornholm, I må meget gerne dele jeres erfaring med maden på øen så kan jeg tage den med i bagagen næste gang jeg besøger Bornholm igen.