Målsætning og til et sundere 2015!

By | 1/02/2015 Skriv en kommentar
Lifesum iOS app
Lifesum iOS app.

Jeg har altid hadet ordet 'sund mad'...

Jeg har altid været af opfattelsen at jeg skulle spise hvad fan' jeg havde lyst til, uden at tænke på om det var usundt eller dårligt for kroppen. Så derfor har jeg altid spist fast food når jeg havde lyst, røget cigaretter eller drukket store mængder af øl - men nu skal det være slut, eller det skal i hvert fald begrænses!

Nej nej, I skal ikke tro at det er endnu et lamt nytårsfortsæt som alligevel bliver brudt om 2 ugers tid. Jeg siger ikke at jeg aldrig skal spise fast food eller drikke øl igen - det skal blot begrænses. Smøgerne skal dog kvittes.

Hvorfor har jeg lige pludseligt ændret holdning?
Se.. Jeg er fyldt 26 år nu, har haft et kontorjob i et år nu efter jeg er blevet færdig med min uddannelse. Kender I udtrykket, 'the office 15'? - hvilket er et begreb der er blevet opfundet på baggrund af at 45% af kvinder der starter på et nyt kontorjob tager 15 pund (6-7 kg) efter de første 3 måneder på jobbet. Nu er jeg ikke en kvinde, men I forstår min pointe.

Jeg har altid været den meget spinkle type med et meget lavt BMI, kunne spise hvad jeg havde lyst til uden at tage på, men i 2014...

Det er ikke fordi at jeg har taget 6-7 kg på, men nu hvor man sidder ned hver dag i otte timer på kontoret, kommer hjem, laver aftensmad, spiser, ser TV og sover - så kan man hurtigt tage et par kilo på. Der er fri adgang til sodavand på kontoret, om torsdagen er der kage (dog har jeg generelt altid været god til at undgå disse) og om fredagen er der fredagsbar hvor mængder af øl bliver indtaget. Man kan hurtigt komme til at tage på.

Jeg har altid været den spinkle type og det er jeg stadig også, men i stedet er jeg blevet en smule tyndfed - taget på i ansigtet og på maven - horrible steder at tage vægt på! Mit stofskifte er IKKE som dengang jeg var 20-21 år!

Hvad skal der ændres på?
Heldigvis har jeg tvunget mig selv ind i en vanvittig god rutine i de seneste fire måneder. Jeg har nemlig stået op og styrketrænet klokken 5:30 om morgenen hver tirsdag, fredag og søndag (har altid hadet styrketræning). Er stoppet med at drikke sodavand på arbejdet og spise søde sager, er begyndt at stå mere op på arbejde (hæve-sænke-borde er fantastiske!) og holder mig fra forarbejdede madvarer såsom færdigretter, færdiglavet sauce osv. Jeg er også begyndt på at drikke masser af vand, grøn te og spise frugt og grøntsager.

Nå, hvad jeg ville frem til er at jeg er begyndt at bruge denne fremragende app der hedder Lifesum til at holde styr på hvad jeg spiser. Jeg indtaster min nuværende vægt, hvilken vægt jeg gerne vil op på, fx vil jeg gerne af med fedtet og tage 4-5 kg muskler på. Lifesum regner det hele ud for dig, og fx må jeg spise 3.000 kalorier på en dag hvor jeg træner, og 2.400 på en normal dag.

Nå det var lidt omkring min målsætninger for min krop for 2015 - jeg ved ikke rigtigt hvad jer læsere kan bruge det til, men forhåbentligt kan jeg have inspireret jer der har gået med de samme tanker.
Nyere indlæg Ældre indlæg

0 comments: