View Lily Pad Inn Dali Yunnan

Rejsen til Dali, Turen til Kina dag 3, 4 og 5

Kina Kinesisk Rejser

Min forventning til Dali var at jeg ville få et lille “slice of heaven” fra hvad jeg havde hørt om andres beskrivelser af Dali. Jeg havde en forventning at det ville være sådan et slags kinesisk hippiekollektiv som var fuldstændigt anderledes end resten af Kina. Det eneste jeg vidste om Dali var at det er populært sted for rejsende at stoppe forbi inden turen går videre til Tibet, og jeg ud fra flere googlet søgninger af Dali mindede omgivelserne mig meget om hvad jeg havde set i den kinesiske komediefilm ‘Breakup Buddies’.

Hvad jeg søgte i Dali var at kunne komme væk fra det sindssyge travle liv i Hong Kong og tage til et sted hvor der ville være ingen mennesker, intet stress og komplet stilhed.

Ankomst

Da klokken blev halv 3 om eftermiddagen bankede konduktøren, der var ansvarlig for vores vogn, på døren til kupeen og fortalte at vi ville ankomme til Dali om 10 minutter hvilket ikke overraskede da jeg sad med Apple Maps tændt og holdte øje med hvor langt vi var kommet. De første fem timer af togturen gik forbi stærkt, men det var som om at tiden bevægede sig langsommere og langsommere da vi var nået til den sidste time. Jeg vidste ikke hvad jeg skulle lave for at få tiden til at gå hurtigere, og jeg turde ikke sove da jeg var bange for at misse mit stop da togets endestation er i Lijiang og ikke Dali. Men alt i alt var det en behagelig togrejse, og det var blot den første langdistance-togrejse ud af fire, da jeg stadig havde Chengdu til Xi’an, Xi’an til Beijing og Beijing til Shanghai i vente.

Da jeg stod af toget blev jeg mødt af ret mange unge kinesiske universitetsstuderende hvilket mindede mig lidt om Spring Break i Mexico som set på amerikanske film – de unge var dog meget stille og rolige og opførte sig pænt i forhold til deres amerikanske pendant. Jeg går ud fra at Dali er blevet et sted hvor kinesere landet rundt flygter til for at slippe væk fra megabyerne i Kina.

Togstationen var i ret god stand og virkede ret nybygget. Da jeg kom ud fra togstationen var der komplet kaos – flere chauffører kom over til mig og ville køre mig til mit hostel, men jeg afviste dem alle og tog bussen, der blot kostede 2 RMB og ville tage mig direkte til mit hostel. Busturen tog en halv time fra togstationen og den nyere del af Dali til den antikke del af Dali hvor jeg skulle bo. Under busturen var der en dame der prøvede at sælge en tour eller hotelværelser og hun blev ved med at presse på selvom alle sagde nej til hende, og der var en stakkels pige der blev ret sur på hende, men igen, kvinden der prøvede at sælge prøvede sikkert bare at tjene penge til sin familie – jeg havde gjort akkurat det samme hvis jeg var i hende situation.

Min research fortalte mig at jeg skulle stå af ved “Red Dragon Well”, men jeg gik i panik da det så til at bussen ikke kørte i den rigtige retning, så jeg trykkede stop og stod af ved “Old Town East Gate” – og mit hostel lå på den anden side ved “West Gate”. Jeg troede at det ville blive en let gåtur, men med en kuffert, en rygsæk og 2 kilometer op af bakke i 22-graders varme, så var det fandme hårdt. Det hjalp dog meget på min gåtur at jeg havde det mest fantastiske syn mod bjerget mens jeg gik gennem den smukke antikke by fra øst til vest. Det var helt som jeg havde forventet af Dali.

Old Town Dali Yunnan

Lily Pad Inn

Jeg havde booket et værelse på Lily Pad Inn efter at jeg havde læst om stedet på en rejseblog der havde anbefalet det, og artiklen lovede rene omgivelser og et sted hvor man kunne trække stikket og fuldstændigt slappe af – og artiklen havde ret.

Da jeg ankom blev jeg budt velkommen af to kinesiske kvinder der snakkede ret godt engelsk og de hjalp mig med at checke-in og samtidigt spurgte de mig om jeg ville deltage i aftenens “Staff Dinner” hvilket er et måltid de tilbyder alle rejsende. Det kostede mig 35 RMB og hvis jeg skulle være helt ærlig så var det lidt udenfor min comfort zone at spise aftensmad med fremmede så jeg var lidt nervøs.

Lily Pad Inn Dali Yunnan

En af de to kvinder der havde budt mig velkommen viste mig to rum som jeg kunne vælge i mellem. Den første var i hovedbygningen dvs. tættere på fællesarealet mens den anden lå i en anden bygningen lige ved siden af. Mens hun viste mig rundt vidste jeg allerede hvilket et af værelserne at jeg ville vælge, for rummet på 3. sal er blevet nævnt flere gange på Tripadvisor som værende det bedste værelse, for jeg ville bogstaveligtalt have min helt egen tagterrasse med et bord og et par stole med en utrolig flot 360 graders udsigt af bjergene i ryggen, solopgang og “Erhai Lake” foran mig. Det tog lidt tid for mig at komme mig over udsigten, og jeg stod seriøst i 10 minutter hvor jeg var helt stille og bare nød omgivelserne – og det var klart et af mine yndlingsøjeblikke jeg havde i Dali.

Selve rummet var flot indrettet, dekoreret i antik stil og alt var superrent. Sengen var god og alt omkring stedet var bare dejligt fredfyldt.

Badeværelset havde et gennemsigtigt tag hvilket betød at jeg kunne gå i bad om morgenen under den blå himmel, men det var ret koldt om morgenen for stedet var ret dårligt isoleret, men  igen, dette var også i slut-oktober måned at jeg rejste hertil.

Lily Pad Inn Dali Yunnan

Alt omkring hotellet var hvad jeg havde forventet af Dali, at være i sådan en stille og fredfyldt by, på sådan et fredfyldt hostel og være omringet af naturen med bjerge, søen og den blå himmel.

Jeg var så glad for at stedet at jeg skrev til alle omkring det og mine Instagram Stories handlede kun om dette sted. Jeg kunne ikke lade være med at have lidt dårlig samvittighed for jeg betalte altså kun 50 RMB per nat efter at jeg havde fået noget rabat og gavekort hos Agoda.

Jeg tog til “Staff Dinner” og heldigvis var der en gut fra Macau som sad ved siden af mig som også var solorejsende og vi kunne snakke på kantonesisk mens personalet kun kunne snakke Mandarin hvilket ville have være ret begrænsende for mig. Måltidet var helt afsindigt godt. Hvis den kvalitet af mad blev serveret på en restaurant i Danmark ville den automatisk være Danmarks bedste kinesiske restaurant. Kokken var fra Sichuanprovinsen hvilket lovede godt for jeg ville selv rejse til Sichuan en uge efter. Maden var sygt spicy og personalet hyggede sig og grinte af mine svedperler der dryppede ned af min pande.

Jeg elskede stedet, hyggen med personalet men mest af alt, dens afslappende fornemmelse og jeg kunne sagtens have blevet her et ekstra par dage end planlagt før jeg skulle videre til næste destination.

Udforskning af Dali

Jeg fik ikke udforsket meget og hvis du har læst mit tidligere opslag fra mit første stop i Kunming, så er det den rejsestil jeg kører – at ikke udforske seværdigheder nødvendigvist men mere forsøge at generelt at suge omgivelserne til mig. Jeg fik dog udforsket mere end i regnen i Kunming.

Min yndlingsaktivitet var at sidde på tagterrassen i den komplette stilhed, nyde udsigten og bare lade tankerne komme til mig. Når man har fornøjelsen af at sidde foran sådan en udsigt så begynder hjernen automatisk at reflektere og det var præcis hvad jeg gjorde. I de tre dage jeg var i Dali var det som at min måde at tænke på ændrede retning på den gode måde, og i stedet for at mine tanker tidligere sad fast, kunne jeg lige pludseligt tænke klarere og nogengange bliver vi bare nødt til at komme lidt væk for at kunne danne os et perspektiv over tingene.

View Lily Pad Inn Dali Yunnan

View from Lily Pad Inn Dali Yunnan

Jeg fik dog taget mig sammen og bevæget mig ned til Old Town som lå lige overfor mig. Det er et kæmpe stort område med fire porte, nord, syd, øst og vest, og jeg boede ved vest. Det var nødvendigt for mig at tage ind til Old Town hver dag da alle butikker, restauranter lå der, så så snart jeg skulle spise, så tog jeg ind til Old Town.

Det er et meget charmerende område med smalle gader med butikker og boder der serverer alle mulige slags mad og souvenirs og jeg tror at det ville være muligt at bruge en hel dag i Old Town bare på at gå rundt og kigge på ting. Men efter en dag ville man have set alt, så derfor anbefaler jeg at man finder på andre aktiviteter hvis man er i Dali i flere dage.

South Gate Old Town Dali Yunnan

Jeg er generelt ret let at tilfredsstille når jeg er ude og rejse, og det meste af min tid i Dali brugte jeg på at skrive, og kigge på folk mens jeg sad på mit perfekte spot udenfor i solen på Starbucks ved Red Dragon Well.

Starbucks Old Town Dali Yunnan

Men jeg vidste at jeg ikke kunne blive på en amerikansk kaffekæde fra Seattle hele dagen når jeg var i freaking fucking Dali, så jeg planlagde at tage til “the Three Pagodas” som er tre tårne bygget for over tusind år siden.

Min yndlingsdel af mit visit til “the Three Pagodas” var ikke selve seværdigheden, men det var min gåtur fra Old Town op til, hvor jeg gik helt alene i naturen i komplet stilhed mens at jeg havde “the Three Pagodas” i syne. Kombinationen af de ting samtidigt med at “the Three Pagodas” er et spirituelt område gjorde det til en speciel oplevelse.

The Three Pagodas Dali Yunnan

Jeg skulle af med 99 RMB for at kunne komme ind hvilket var helt fint, for stedet handler om meget mere end de tre tårne. Indgangsbilletten giver adgang til et kæmpe areal op ad bjergene hvor der er fantastisk gamle flotte templer, og man kan blive ved med at gå op indtil at man rammer et privat buddhistisk tempel beboet af munke. De fleste af de besøgende rejste i grupper og blev transporteret rundt til de forskellige templer i sådan nogle elektriske vogne, men jeg slår fast på at de gik glip af det bedste ved stedet – at kunne gå rundt i de flotte omgivelser. Men de fleste af de besøgende var ret gamle så de er lovligt undskyldt.

Jeg brugte omkring 3-4 timer i selve området bare på at kigge på ting og på et tidspunkt sad jeg på en bænk i en time i totalt stilhed, kun forstyrret engang i mellem af de besøgende der kom i de elektriske vogne.

Udover at jeg brugte tid på at zone out, nød jeg også hvor flotte templerne var og især hovedtemplet var specielt da den havde flere hundrede guldstatuer af forskellige slags versioner af Buddha og andre guder, mens loftet var smukt dekoreret med religiøse symboler.

The Three Pagodas Dali Yunnan

“The Three Pagodas” er et must i Dali og jeg anbefaler at bruge et par timer derhenne, tage det stille og roligt og bare gå rundt og forsøge at suge omgivelserne til sig. Jeg rejste i slutningen af oktober hvilket var lige efter “Golden Week” som er en uge i start-oktober hvor alle kinesere har ferie pga. Mid-Autumn Festival som altid resulterer i massiv turisme rundt omkring i landet, og det undgik jeg heldigvist.

Madoplevelser i Dali

Jeg er ikke meget for at indrømme det, men jeg fandt intet godt at spise i Dali, og det har nok meget at gøre med min mangel på eventyrlyst. Jeg smagte for eksempel ikke retter fra Bai-folket som holder til i Dali og det fortrød jeg mægtigt efter turen. Samtidigt brød jeg min regel med ikke at spise McDonalds når jeg er ude at rejse! Men ved I hvad? McDonalds smagte sindssygt godt efter at have været træt af risnudler i flere dage og til mit forsvar, så var den McDonalds i Old Town rimelig kickass indrettet.

Mcdonalds Old Town Dali Yunnan

Lige ved siden af McDonalds var der en kæmpe food-court der havde forskellige slags mad fra forskellige slags kinesiske køkkener på display, hovedsageligt nudler og boller, men efter at have vænnet mig til Kina var jeg lige pludseligt blevet ret nærig, og jeg fandt stedetdyrt med nudelsuppe til 30 RMB og 20 RMB for stegte nudler!

Og jeg følte at det food-court var en turistfælde for kinesiske turister der ikke var i stand til at finde mad andre steder, og det var den eneste grund til at jeg spiste der, var netop fordi jeg ikke kunne finde et ordentligt sted i Old Town.

Food court Old Town Dali Yunnan

Jeg var en total sellout, men det nok bedste måltid jeg havde i Dali var en “American breakfast” med æg, bacon, pølser, kartofler, en lille salat, kaffe og friskpresset vandmelonjuice for blot 36 RMB. Langt bedre end de overpriced nudler fra food-court.

American Breakfast Dali Yunnan

Hvis du læst mit tidligere indlæg om Kunming, så prøvede jeg en kendt Yunnan ret der hedder “Crossing the Bridge Noodles” hvilket jeg følte var et komplet gimmick men da jeg checkede ud fra hostel’et og tog til lufthavnen og spiste frokost, blev jeg omvendt. Dette gang var der meget mere smag (tror suppen var anderledes), og det hjalp i den grad at selve anretningen af retten var flottere hvor alle ingredienser lå i deres egen lille tallerken. Jeg følte stadig at det var en gimmick og at alle ingredienser kunne smides i suppen uden nogen bestemt rækkefølge, men det smagte så sandeligt bedre denne gang.

Crossing the Bridge Noodles Dali Yunnan

Opsummering af Dali

For mig handlede Dali ikke om at udforske byen eller se noget specielt. Jeg ønskede en oplevelse som jeg havde set på film, komplet afslapning. Jeg følte at jeg kunne være meget mere eventyrlysten ligesom min ven fra Macau som var meget mere social, snakkede med folk og rejste rundt i Dali mens jeg nok maks bevægede mig rundt i en omkreds på blot et par kilometer. Men Dali gjorde hvad det var meningen at Dali skulle gøre ved mig, at tage mig væk fra den sindssyge storby. Med alderen er jeg begyndt at værdsætte disse typer af steder mere og mere, hvor jeg dyrkede og jagtede storbysviben som i London, New York og Hong Kong da jeg var yngre.

Dali kunne jeg meget bedre lide end Kunming og jeg kunne godt tænke mig at komme tilbage igen en dag. Måske en dag hvor jeg har brug for et afbræk fra hverdagen, og hvor nogen ville foretrække en strandferie til Vietnam eller Thailand med drinks og godt vejr, så føler jeg at et sted som Dali ville give mig meget mere fred.

Næste destination: Chongqing

I starten havde jeg planer om at kun rejse med tog fra sted til sted, men logistisk-set så gav det bare meget mere mening at flyve fra Dali til Chongqing. For hvis jeg skulle tage toget, ville det betyde at jeg skulle rejse hele vejen tilbage til Kunming for derefter at skifte til toget til Chongqing, og et direkte fly som jeg bookede gennem Ctrip med Air China kostede mig kun 692 RMB med 20 kgs check-in af baggage. Med flyet ville det betyde at jeg kunne spare en hel dag på transporten og flyet var kun et par hundrede RMB dyrere end at tage toget.

Det søde personale på hostel’et hjalp mig med at bestille en bil til lufthavnen om morgenen da jeg aftenen inden jeg skulle rejse til Chongqing spurgte dem hvordan man kom til lufthavnen. Chaufføren var venlig og jeg elsker når chaufføren kan fornemme at man ikke er interesseret i en samtale, og vi havde en stille køretur fra Old Town rundt omkring “Erhai Lake” og til Dali lufthavn. Jeg har det på præcis samme måde med min frisør, vi snakker ikke med hinanden og jeg elsker det!

Jeg ankom til Dali lufthavn efter 40 minutters køretur for lufthavnen lå på den anden side af søen og chaufføren blev nødt til at køre rundt om søen for at nå dertil. Dali lufthavn er supersmåt men alt gik smooth. Der var kun et par mennesker i security og ved gaten, og jeg fik tiden til at gå med at se MMA på fladskærmen ved gaten da jeg ikke kunne forbinde til lufthavnens WiFi og jeg gad ikke at spilde mit dyrebare 1 gb mobildata.

Så næste destination var Chongqing og jeg havde virkeligt set frem til denne 30 millioner mennesker monsterby som er kendt for at være hektisk og råt, og værende verdens hot pot-hovedstad. Det betød at det ville blive en helt anden oplevelse end afslapningen i Kunming og Dali, en pause fra hostels da jeg havde booket en serviced apartment der var lidt mere luksus og med en vaskemaskine så jeg kunne vaske mit beskidte tøj.

Jeg tog et sidste kig ud af vinduet mens flyet var på vej i luften, sagde mentalt farvel til Dali og jeg følte mig klar til min næste destination, Chongqing.