Jinli Pedestrian Street Chengdu

Rejsen til Chengdu, Turen til Kina dag 10-14

Kina Kinesisk Rejser

Ahhhh så ankom jeg til Chengdu. Byen der er kendt for pandareservatet, Leshan Buddha’en, stærkt mad og at husere de smukkeste piger i Kina. I mine 4 dage og 4 nætter i Chengdu brugte jeg det meste af tiden på at spise de lækreste Chengdu-retter.

Ankomst til Chengdu

Efter at have siddet med fødderne i kaffe i halvanden time eftersom at jeg havde spildt en hel kop kaffe udover gulvet ved mit sæde på toget, glædede jeg mig til at stå af. Jeg havde ikke forventet den store forandring i kultur og omgivelser, da Chongqing og Chengdu kulturelt er meget ens, og geografisk var de endda engang begge en del af Sichuan-provinsen indtil Chongqing brød ud og blev deres egen “kommune” på fod med Beijing, Shanghai og Tianjin som heller ikke tilhører nogen provins. Jeg havde læst mig frem til at Chengdu skulle være meget mere afslappet og foregå i et andet tempo end Chongqing.

Efter at have tilbragt lidt under 2 uger i Kina allerede, var jeg efterhånden blevet vant til kulturen, omgivelserne og at finde rundt, så jeg hoppede på metroen uden problemer, tog toget til Tianfu Square for derefter at skifte linie til ‘Wenshu Monastery’ og derefter havde jeg cirka 10-15 minutters gågang til mit hostel.

Chengdu Lazybones Poshpacker Hostel

Jeg havde glædet mig til Chengdu Lazybones Poshpacker Hostel som eftersigende skulle minde om en café / hostel, for da jeg ankom til hostel’et lignede det bestemt en café, der var hyggeligt, folk sad og drak kaffe, spiste og læste bøger.

Oppe ved skranken sad der to unge der sørgede for at tjekke mig ind. Når man tjekker ind på et kinesisk hotel skal man altid aflevere sit pas, for personalet skal sørge for at tage kopi og sende det afsted til autoriteterne. Da de kiggede på mit pas, grinte de og lavede sjov på mandarin med at jeg ikke lignede en på 29 år – de troede åbenbart at jeg ikke kunne snakke kinesisk, men senere fyrede jeg noget af mit kinesiske af, bare for at vise dem at jeg hørte deres joke. Ikke helt den bedste start, men jeg besluttede mig for at vifte irritationen af mig, og i stedet nyde Lazybones og Chengdu.

Lazybones Poshpacker Hostel i Chengdu

Jeg havde booket et enkeltmandsværelse til 150 RMB per nat. Værelset var stort, lyst og rent, og badeværelse var helt fint. Værelset var nok det bedste jeg havde boede på ud af de 7 byer jeg besøgte på mine 30 dage i Kina.

Bedroom Lazybones Poshpacker Hostel i Chengdu

Bathroom Lazybones Poshpacker Hostel i Chengdu

På trods af den mindre irritation med personalet, var de faktisk utrolige søde, og de mente nok ikke noget ved kommentaren, for jeg får tit at vide at jeg ikke ligner min alder og bliver ofte bedt om at vise ID. Efter en lille lur tog jeg ned i lobbyen, hvorefter at en fyr fra personalet hev fat i mig og opfordrede mig til at deltage i festlighederne om aftenen da der ville være halloween-udklædningsfest hvor personalet ville male ansigter gratis. Det lød sjovt. Da det blev aften var humøret ikke helt i top, da nogle dårlige minder fra Hong Kong stadig lå i baghovedet, så jeg var ikke ligefrem den mest festlige person. I stedet for at deltage i festlighederne, sad jeg udenfor, drak et par stykker panda beer og sad og tømte mine tanker. Alle de unge rejsende og personalet så ud til at de hyggede sig og de tog alle videre på et diskotek mens jeg sad tilbage og nød stilheden. Der gik lige 10 minutters FOMO i mit hoved efter at de unge var gået, men det gik hurtigt væk, og jeg tog tilbage på værelset, sov tidligt og besluttede mig at ende dagen og starte en ny.

Chengdu panda beer

Lazybones er et ret fint sted. Alt er centeret omkring lobbyen / caféområdet, og jeg kan anbefale deres restaurant der serverer helt fint mad til ingen pris. Jeg spiste nede på restauranten en aften og fik denne nice deal for 30 RMB med burger og fritter samt kinesisk te serveret i old school kinesisk termokande og kop.

Dinner at Lazybones Poshpacker Hostel, Chengdu

Tea at Lazybones Poshpacker Hostel, Chengdu

Udforskning af Chengdu

Yup, jeg ved det. Hvordan kan du tage til Chengdu uden at se pandaerne?!?

Jeg tog hverken hen for at se pandaerne på reservatet eller Leshan buddha’en. Okay, jeg var rimelig ligeglad med buddha’en, men at tage på pandareservatet var min plan hele vejen men jeg blev ved at skubbe og skubbe dagen hvor jeg skulle tage derhen, og til sidst droppede jeg det helt. Folk fatter det ikke når jeg siger det til dem, for pandaerne er klart hovedårsagen for at besøge Chengdu, selv Lars Løkke har været på pandareservatet her i Chengdu.

I stedet vandrede jeg rundt i byen, gik over 20 km om dagen, og brugte tiden på at nyde den afslappede atmosfære. På trods af de afslappede omgivelser, er Chengdu ret moderne med en spritny indre by med skyskrabere og store bygninger, men jeg kan godt mærke at der kommer mere og mere fart på. Jeg er glad for at jeg fik lov til at opleve byer som Chengdu i Kina mens de stadig har lidt personlighed inden de bliver forvandlet til en typisk kinesisk storby som man ikke kan kende forskel på.

Tianfu Square Chengdu

Jinli Pedestrian Street

Jeg nævnte at jeg tog til Ciqikou i Chongqing i min tidligere blogpost og at ikke kunne holde ud af at være der. Chengdu har et tilsvarende sted, en såkaldt gammel by der kan dateres tilbage til 200-300 tallet, men siden da er blevet renoveret til at være et stort turistområde med restauranter, butikker, parker alt indrettet i gammeldags kinesisk stil. Jeg har læst at byen Jiufen i Taiwan inspirerede Hazao Miyazaki da han skabt Spirited Away, men Jinli Pedestrian Street har den samme vibe som i mangaklassikeren. Jeg brugte 1-2 timer derinde bare på at gå rundt, og jeg kan varmt anbefale Jinli Pedestrian Street hvor der er både smukt og afslappet.

Jinli Pedestrian Street Chengdu

People’s Park

Alle byer i Kina har en People’s Park, men Chengdu’s People’s Park skulle være helt speciel. De mange rejseguides som jeg læste i inden jeg tog til Chengdu anbefalede at man drak te i People’s Park ved frokosttid. Jeg kan godt afsløre at det er nærmest umuligt at få en plads, for da jeg ankom ved frokosttid var alle pladserne taget af de gamle lokale som kom for at mødes med venner, drikke te og spille kort. People’s Park opsummerer atmosfæren i Chengdu meget godt på en måde. Nemlig at være afslappet og at man ikke behøver at tage livet så alvorligt sålænge at man har det godt.

People's Park Chengdu

Indre by

Som sagt, så er Chengdu enormt moderne og byen har fået et facelift som alle de andre kinesiske byer da de gennemgik deres enorme økonomiske transformation gennem 90’erne og 00’er, og siden da ikke har set sig tilbage. Helt i modsætning til People’s Park hvor livet er afslappet, er den indre by fyldt med liv og energi, og unge mennesker der er klar til at shoppe, spise og feste. På billedet kan I se en kæmpe panda der kravler op af et af de fineste storcentre, og det afspejler hvor meget pandaer betyder for byen.

Panda on top of building Chengdu

Inner city Chengdu

Madoplevelser i Chengdu

Chengdu blev i 2010 godkendt af UNESCO til at være en ‘City of Gastronomy’ som den første by i hele Asien. Andre byer som også er på listen er Bologna, Berlin, Austin, Sevilla og mange andre.

Som i Chongqing fortsatte jeg kursen med den stærke mad. Jeg lagde dog mærke til en lille forskel mellem Chongqing og Chengdu – for i Chengdu lægger de mere vægt på kvaliteten af ingredienserne. På den måde synes jeg at maden i Chengdu smager en smule bedre end i Chongqing på trods af at de deler samme smag.

5 minutter fra Lazybones hostel hvor jeg boede lå der en food street fyldt med lækre restauranter. For det meste af tiden spiste jeg på den gade der strak 200 meter og havde omtrent 100 restauranter.

Et af mine første måltider var på en lokal restaurant. Da jeg kiggede indenfor var alt lyset slukket og jeg troede at stedet var lukket, men jeg fandt senere ud af at de havde slukket alt lyset for at spare på strømmen mellem frokost og aftensmad hvor der som regel ikke er gæster. Som den eneste gæst på restauranten fik jeg ekstra opmærksomhed, jeg fik bestilt griseører serveret med knust tørrede chilier, og min favorit-forret, agurker i hvidløg og eddike.

Pig ears and smacked cucumber Chengdu

Haidilao

Haidilao er den mest kendte hot pot kæde i hele Kina. Stedet er kendt for deres enorme høje servicekvalitet, rene omgivelser og kvalitet af ingredienserne. Personalet er så ekstremt opmærksom på servicen helt ned til den mindste detalje, såsom at man får en lille lomme til sin telefon så man ikke spilder på den mens man spiser, man får et forklæde så man ikke spilder på tøjet, og hvis man spiser alene på Haidilao som jeg gjorde, så tilbyder de én en kæmpe bamse til at sidde overfor – og det takkede jeg selvfølgelig nej til.

Jeg havde allerede været på Haidilao flere gange. Jeg lærte Haidilao at kende under mit sommerophold i Shanghai hvor jeg studerede mandarin i halvanden måned. Jeg er helt vild med stedet, for det er let for mig at bestille på deres tablet med billeder. Der er også en sektion af resturanten dedikeret til at kunne lave sin egen sauce til at dyppe maden i, og der er ubegrænsede lækre kinesiske snacks som man kan tage af.

Tablet Haidilao Chengdu

Jeg bestilte to slags suppe. Det var meningen at jeg ville bestille en stærk og en ikke-stærk suppe, men jeg endte med at bestille to ultrastærke supper for jeg fattede hat af de kinesiske tegn. Udover suppen, bestilte jeg kød, lotus roots, tofuskind, nudler og andre ting. Jeg endte med at spise for 150 RMB og der var stadig meget mad til overs. Hvis du er i en kinesisk by, så slå Haidilao op på Baidu Maps og tag derhen. Du bliver ikke skuffet og det er noget af en oplevelse.

Soup Haidilao Chengdu

Sauce station Haidilao Chengdu

Haidilao Chengdu

锅盔 Guo Kui, Sichuan Pitabrød

Noget som jeg ikke kendte til før jeg tog til Chengdu var ‘Guo Kui’ som jeg bedst kan beskrive som Sichuan pitabrød. Tæt på hvor jeg boede ved Wenshu Monastery lå der et kendt sted der servererede Guo Kui, og om aftenen da der var tid til at snacke, tog jeg ud og blev mødt af en kø af mennesker.

Guo Kui Chengdu

Guo Kui er en pitabrød fyldt med kød du selv kan vælge. Jeg gik efter lammekød som blev proppet i min Guo Kui, efterfølgende blev der toppet med marinerede grøntsager, et hav af krydderier og selvfølgelig chiliolie. Jeg bestilte to Guo Kui der hver især kostede 12 RMB.

Guo Kui sauce Chengdu

Lækre nudler, nudler og nudler

I Kunming og Dali fik jeg nok af at spise nudler, men i Chengdu fik jeg min nudelappetit tilbage. Forskellen er at man i Kunming og Dali som regel serverer risnudler, men i Chengdu serverer de typisk ægnudler hvilket jeg klart foretrækker.

Det er utroligt convenient at spise nudler i Kina. Man kan typisk få en kæmpeskål nudler med oksekød til blot 10 RMB og det gjorde jeg tit når jeg ikke gad at spise alt for dyrt, eller gad at lede efter en ny restaurant.

Beef noodles and Smacked Cucumber Chengdu

Beef Noodles i Chengdu

Tæt på mit hostel fandt jeg to steder der serverede Xi’an-style nudler. Nudlerne er typisk made-to-order og er meget bredere end de klassiske ægnudler man får i Sichuan. Jeg kan bedst sammenligne det med lasagneplader og konsistensen er typisk mere chewy.

Xi'an noodles in Chengdu

På billedet nedenunder kan I se endnu en type af Xi’an nudler. På denne restaurant der er åbnet af en muslimsk familie, spiste jeg to nætter. Jeg bestilte nudelsuppe med lam, og til forskel på alle de andre nudelsupper jeg spiste var suppen meget mere umami, og fokus var på den stærke lammesmag. Det var også utroligt fedt at konen lavede nudlerne foran mig. Efter min bestilling, tog hun en lille klump dej frem og to minutter efter var dejen transfomeret om til striper af tykke nudler.

Xi'an nudler i Chengdu

Sichuan lækkerier

På food street’en tæt på mig gik jeg tit forbi en bod med Sichuan-lækkerier. Heriblandt marinerede agurker, tofuskind, nudler og tang, og jeg kunne ikke stoppe mig selv fra blande mig en pose som det var bland-selv slik. Lige ved siden af boden lå der to andre boder der serverede marinerede kaninhoveder. Ja, I læste rigtigt. Kaninhoveder.

Sichuan Snacks in Chengdu

Jeg fik spist mange dejlige ting her i Chengdu, men min hud tog mere og mere skade af alt den stærke og olierede mad, og det skulle blive endnu værre i Xi’an hvor jeg også spiste ret stærkt.

Opsummering: Chengdu

Chengdu var vidunderligt og det var her at jeg sådan rigtigt følte at jeg havde fået selvtilliden og modet nok til at snakke mandarin efter 2 uger i Kina. I Kunming, Dali og Chongqing var hele Kinaoplevelsen stadig lidt ny for mig, men her i Chengdu var jeg mere eventyrlysten og villig til at prøve forskellige ting, såsom at spise på random restauranter og tage på Haidilao alene hvilket er ret grænseoverskridende for mig.

Chengdu var nok min yndlingsby ud af alle de 7 byer jeg besøgte på de 30 dage at jeg rejste rundt i Kina. Jeg blev fascineret over dens afslappethed, de venlige mennesker og den utrolige lækre mad, men jeg tror også at det hang sammen med at jeg var nået halvvejs af min tur og jeg følte mig mere selvsikker og var bleven vant til den kinesiske kultur. Selvom jeg har været i Kina mange gange, så fik jeg mig lidt af et kulturchok da jeg startede min tur, men jeg kan forestille mig at en del andre ville føle sig meget fremmed i Kina og måske til tider utilpas. Jeg varmt anbefale Chengdu som tit bliver forbigået som destination når folk vælger at rejse til Kina. Faktisk er det sjældent at jeg hører at folk tager til Chengdu, og selv mine venner fra Hong Kong har aldrig været i Chengdu.

Jeg vil klart komme tilbage igen, og næste gang sværger jeg at jeg tager hen til reservatet for at se pandaerne – måske på en forlænget weekendtur for at undslippe det hurtige og stressede liv i Hong Kong.

Næste destination: Xi’an

Chengdu til Xi’an ville være min første togtur hvor jeg skulle overnatte, og togturen ville tage 16 timer og 30 minutter, den første af mine 3 langdistance togture. Jeg steg på toget om eftermiddagen og jeg ville ankomme til Xi’an tidligt om morgenen. Togbilletten fik jeg købt gennem Ctrip til 351 RMB.

Da jeg vidste at jeg det ville blive en lang togtur købte jeg mig en pose kinesiske te og en beholder. På toget er der varmt vand tilgængeligt hele tiden, så jeg kunne drikke te mens toget kørte gennem den kinesiske natur op nord mod Xi’an. Generelt drikker kinesere meget te og jeg er overbevist om at det er årsagen til at kinesere lever så længe og generelt ser unge og energiske ud selv når de er gamle. Efter alt den stærke mad i Chongqing og Chengdu følte jeg at det ville være rart med lidt te og anti-oxidanter for at rense ud af alt den ‘varme’ i kroppen.

Drinking Tea Soft Sleeper Train from Chengdu

Jeg kunne ikke lade være med at bestille 10 RMB nudler fra en madvogn, og til blot 10 RMB så smagte de nudler damn godt.

Eating noodles on Soft Sleeper Train from Chengdu

Så next stop var Xi’an. By nummer 5 ud af 7 på min Kinatur og jeg var halvvejs på min rejse. Efter at have været i Syd- og Centralkina var det på tide at bevæge mig mere nord på til Xi’an – den oldhistoriske by der var Kinas hovedstad 200 år før Kristi fødsel og var et helt centralt punkt på Silkevejen i sin tid. Xi’an ville være den sidste by før jeg ville blive mødt af gode venner i Beijing for derefter at rejse sammen ned til Shanghai og til sidst tilbage til Hong Kong.

Efter et par timer med at kigge ud af vinduet, børstede jeg mine tænder og vaskede mit ansigt, og lagde mig til at sove, og jeg følte at de negative tanker fra Hong Kong begyndte at føle sig mere fjern eftersom at jeg følte mig mere og mere selvsikker i Kinas omgivelser. Jeg glædede mig til at vågne og ankomme til en hel ny og speciel by, og nyde den sidste uge som solorejsende gennem Kina.