Hongyadong Chongqing

Rejsen til Chongqing, Turen til Kina dag 6-9

Kina Kinesisk Rejser

Chongqing! Mine forventninger til Chonqing var at det ville være intens, råt og fyldt med mennesker. Jeg tog til Chongqing på grund af én ting og det var på grund af maden, den stærke mad.

Ankomst til Chongqing

Jeg ankom til Chongqing Jiangbei lufthavn efter blot halvanden times fly fra Dali Airport. Jeg landede ved Terminal 3 og brugte desværre 45 minutter for at finde indgangen til metroen. For alle de skilte der pegede mig i retningen til metroen førte mig til tomme steder. Efter de 45 minutter gik det op for mig at metrostationen endnu ikke var bygget færdigt og var først sat til at blive åbnet senere på året. De allerede-eksisterende skilte gjorde det mig og de andre rejsende superforvirrede. Efter nogle søgninger på Baidu fandt jeg ud af at der var en metrostation i Terminal 2, så jeg tog shuttle-busen derhen.

Det var ikke helt som en typisk metro for størstedelen af tiden kørte vi udenfor i stedet for under jorden. Den type af metro som i New York eller Berlin elsker jeg, for der er bare meget mere at se og turen bliver en smule mere eventyrlig når man kører over jorden, men jeg kan forestille mig at bygge en underjordisk metro normalt er fortrukket for at undgå at smadre byens udseende og arkitektur. Jeg tror dog at regeringen i Kina er pænt ligeglade med byens udseende sålænge at det kan gøres hurtigt og at man kan få bygget effektivt transport til de 30 millioner mennesker i Chongqing og fortsætte med at vækste økonomien.

Jeg kunne godt fornemme at jeg var ankommet til en storby for metrostrækninger var lange. Fra lufthavnen skulle jeg tage 17 stop til Hongqihegou for at skifte metrolinie og herefter tage 6 stop til Xiaoshizi hvilket førte mig til den absolutte centrum af Chongqing, nemlig Jiefangbei hvor min serviced apartment lå.

Chongqing subway ticket

Generelt foretrækker jeg at tage metroen når jeg er i en ny by og det er sjældent at jeg tager taxa en for jeg føler at jeg hurtigere får et overblik hvis jeg bliver bekendt med metrolinjerne og stationerne. Derudover er det voldsomt billigt at tage metroen i Kina, normalt 1-2 RMB på kortere strækniger per tur.

Somerset Jiefangbei Serviced Apartment

En af grundene til at jeg bookede Somerset Jiefangbei var fordi at stedet havde en høj rangering på Tripadvisor, derudover var det også ret billigt. Jeg betalte 360 RMB per nat, men for at være helt ærligt så troede jeg at jeg havde booket et hotel men opdagede senere at det var en serviced apartment hvilket jeg havde det helt fint med. En anden grund til at jeg bookede stedet var fordi at de havde et træningslokale, men da jeg besøgte det var det desværre i utroligt dårlig stand med blot få maskiner og udstyr, så det skippede jeg totalt.

View from Somerset Jiefangbei Serviced Apartment

Lejlighed var ret fin. Jeg bookede stedet gennem Agoda til 360 RMB per nat og jeg havde 35 kvm meter for mig selv (større end min lejlighed i Hong Kong), der var rent, der var et lille tekøkken, et flot badeværelse og en rigtig fin udsigt hvor jeg næsten kunne se Hongyadong. Jeg havde udsigt til Three Gorges Museum som hver nat lyste flot op.

Og en kæmpe grund til at jeg bookede stedet var at jeg kunne vaske mit tøj, for efter en uge ‘on the road’ havde jeg brug for at vaske tøjet og især med henblik på de næste kommende 20 dage.

Washing Machine at Somerset Jiefangbei Serviced Apartment

“Treat yo’self”-siden af mig nød virkeligt at overnatte i et godt sted end på de hostels som jeg havde tilbragt den seneste uge i. Det er ikke fordi at de hostels var dårlige eller noget, men det var sgu bare meget rart med et stort badeværelse og masser af plads, og jeg nød i den grad udsigten og beliggenheden der gjorde det muligt for mig at gå ned og hente street food når jeg cravede stærkt mad om natten,

Morgenmaden fulgte med i prisen og det var dejligt med muligheden for det, men det var desværre ikke en speciel luksus morgenmadsbuffet. Der var de normale ting på buffeten, æg cooked to order, bacon, pølser og et par kinesiske retter, men efter tre dage og ingen udskiftning i morgenmadsbuffeten, begyndte jeg at skippe morgenmad der og gik i stedet på jagt efter nudler udenfor hotellet.

Breakfast at Somerset Jiefangbei Serviced Apartment

Somerset var et nice sted at bo, men jeg havde forventet en anelse mere luksuriøst når man sammenligner med de høje rangeringer på Tripadvisor, men jeg må også acceptere at det Somerset er en serviced apartment og ikke et hotel, så der er ikke de samme faciliteter som på et hotel. Jeg var ret skuffet på træningslokalet, poolen så også skidt ud, og legeområdet for børnene så sørgeligt ud som en forladt legeplads i Tjernobyl. Min teori er at stedet for et par år siden havde fire stjerner men har mistet de stjerner fordi de har været dårlige til at vedligeholdet kvaliteten.

Det var et dejligt sted at overnatte dog, og det ville have været et perfekt sted for et par eller en familie med børn, eller måske en solorejsende som mig der ønskede et større og hjemligt sted at bo når man er væk fra sit eget hjem i så lang tid. Jeg ville booke stedet igen på grund af værelset og beliggenheden, men ikke på grund af træningslokalet, poolen eller morgenmaden.

Udforskning af Chongqing

Jeg boede “smack-in-the-middle” af Chongqing, i området Jiefangbei hvilket er et kæmpeområde med gågader og luksusbutikker. I midten af Jiefangbei er der et klokketårn bevogtet af væbnede politimænd som af en eller anden mærkelig grund er ret populær og tiltrak en del kinesiske turister. Anyway, Jiefangbei er et cool sted at shoppe, dog var butikkerne lidt for high-end for min smag, så hvis du ingen interesse har for luksusbrands så hold dig væk. Jeg kan selv bedre lide tøj der er enkelt og billigt, så jeg havde intet at gøre i Jiefangbei end at observere folk og gå rundt og tømme mine tanker.

Jiefangbei Chongqing

Lige ved siden af min serviced apartment lå Hongyadong hvilket i sig selv er en meget mærkelig bygning der er bygget på siden af et bjerg med 11 forskellige etage, hver etage med sit eget tema og butikker. Det mindede mig en smule om Yuyuan i Shanghai.

Jeg fortrød lidt at jeg ikke tog derhen efter solnedgang for bygningen lyser op og det skulle være noget af en udsigt – prøv at google “Hongyadong by night”. Det er måske det mest ikoniske ved Chongqing.

Hongyadong Chongqing

Ciqikou er en af de mest anbefalede ting at se i Chongqing, men jeg nød det overhovedet ikke. Ciqikou er et sted der kan dateres tilbage til 1300-1400 tallet, og det er et sted fyldt med små stræder med butikker og restauranter. Grunden til at jeg ikke kunne lide stedet var fordi der var SÅ mange mennesker og folk blokerede vejene og trapperne når de stoppede op for at tage selfies – og sådan var det gennem hele Ciqikou. Jeg nød det slet ikke og opgav efter en time og tog tilbage ind mod byen. Senere på min tur besøgte jeg Jinli Pedestrian Street i Chengdu som var tusinde gange bedre, flottere og mere behagelig.

Ciqikou Chongqing

Altså Ciqikou var hyggeligt med deres små butikker, men alle de mange mennesker ødelagde det virkeligt for mig, og jeg skulle måske ikke have valgt at tage derhen i weekenden. Jeg følte at stedet var beskidt, fake og der var en ret ubehagelig stank hele tiden.

Jeg fik dog taget et fedt foto af en mand der var i gang med at lave nudler til retten Suanlafen (Sour spicy noodle) på en ret unik måde.

Ciqikou noodles Chongqing

Der er mange ting at lave i Chongqing, dog ligger en del af seværdighederne udenfor Chongqing, såsom spøgelsesbyen Fendu og nogle andre kendte templer, men fordi jeg var ret ueventyrlig så jeg skippede alle seværdighederne og brugte mine dage på at gå rundt i byen i stedet for.

Mad og madoplevelser i Chongqing

Grunden til at jeg tog til Chongqing var på grund af den stærke mad. Altså Chongqing er verdenskendt for deres stærke mad. Sammen med Chengdu i Sichuan er de kendt for at servere den mouth-numbing “mala”-smag som er en kombination af Sichuan peberkorn, tørrede chilier, hvidløg og andre krydderier, og denne kombination er brugt i størstedelen af retterne i Chongqing, fra nudelsupper til suppebasen af hot pot. Chongqing er verdens hot pot hovedstad med over 50.000 hot pot restauranter og med en officiel rangering af de forskellige hot pot restauranter, men desværre for mig er hot pot en social spise, så det gjorde det ret svært for mig at gå ind på et hot pot sted og bestille et bord til én. Jeg fik gjort det senere dog, men ikke i Chongqing.

Haochi Street er en gade der ligger ved Jiefangbei på omkring 100 meter med boder med snacks og nudler, hvilket var perfekt for mig som solorejsende og jeg endte med at spise snacks indtil at jeg blev mæt på min første dag.

Haochi Street Chongqing

Et andet sted som er fedt for en solorejsende at spise er i Hongyadong. For på fjerde etage er der et indendørsområde med masser af små restauranter der serverer lækkert Chongqing mad, og det der var ekstra fedt ved det sted var at der var billeder af alle retter hvilket gjorde det let for mig at bestille. I stedet for at prøve at gætte mig frem til de forskellige retter, kunne jeg blot pege på et billede og bestille.

Eating Hongyadong Chongqing

Jeg vil gå igennem nogle af de fede Chongqing/Sichuan retter som jeg fik prøvet her i Chongqing.

Suan La Fen

Suan La Fen, direkte oversat er sur og stærke nudler, hvilket er en dejlig stærkt ret bestående af kartoffelnudler i en sur og stærk suppe. Jeg fik serveret denne dejlige skål af Suanlafen på Haochi Street som noget af det første i Chongqing for blot 7 RMB.

Suanlafen at Haochi Street Chongqing

Mad på sticks

Next up. Dette er en utrolig populær snack som jeg har set overalt i Kina. Det er mad på sticks tilberedt i chiliolie. For eksempel lotus roots på sticks der er utrolig spicy eftersom den har suget alt den stærke chiliolie til sig. Alt mad er allerede tilberedt og på display og man kan du vælge mellem grøntsager, indvolde og kød for blot 2 RMB per stick.

Spicy skewers at Haochi Street Chongqing

Efter at man har valgt alle de sticks man vil ha’, bliver de smidt ned i en aflang bøtte som er perfekt at gå rundt at snacke med. Super simpelt og superlækkert. Mine favoritter er lotus root, tofuskind og quail eggs på sticks.

Hot Pot, men ikke helt?

På grund af at jeg min manglende mod på at gå ind på en hot pot restaurant alene følte jeg mig ked af det, for hvordan kunne jeg være i verdens hot pot hovedstad men ikke spise hot pot? Fear not, for der er nemlig en anden type af hot pot i Chongqing.

Jeg lagde mærke til at der var nogle restauranter med gigantiske køleskabe med masser af rå grøntsager og kød. Efter at have observeret en pige bruge en tang til at vælge kød og grøntsager ned på hendes tallerken for derefter at gå op til skranken og betale, valgte jeg at efterligne hende. Så jeg tog en tang i min ene hånd og begyndte at vælge de grøntsager og kød jeg ville have, og efterfølgende gik jeg op til skranken og min skål blev vejet og betalte.

Resultatet er en kæmpe skål af alle dine udvalgte ting tilberedt i spicy chiliolie, næsten ligesom med hot pot. Jeg fik serveret en skål ris ved siden af. Husk servietter, for jeg svedte utroligt meget på grund af den stærke mad.

Spicy food Chongqing

Hong You Chau Sou

Det ligner wontons, men det er ikke wontons. Retten hedder Hong You Chao Sou hvilket oversat er “Dumplings i rød chiliolie”. Jeg spiste denne ret i Hongyadong for blot 16 RMB. Saucen var ret spicy og dumplings’ne var silky-smooth og lækre. Fyldet i dumplings’ne var svinekød, ingefær, salt og peber, hvilket er meget mindre kompliceret end de kantonesisk wontons der også bruger rejer og andre ingredienser.

Hongyouchaoshou Hongyadong Chongqing

Solo Hot Pot

I Kina er der er en food-court kæde ved navn “Food Republic som jeg har set det både Shanghai og Chengdu. Det er en mulighed for lokale restauranter at leje en stand i rene og pæne omgivelser i et shoppingcenter. Det er 100% muligt at finde samme mad udenfor shoppingcenteret og sikkert bedre, men sommetider er disse steder bare ikke så renlige og behageligt at spise ved. Mens at jeg gik rundt i Food Republic så jeg denne lille restaurant der serverede hot pot ingredienser på et transportbånd lige akkurat som med sushi! Man får en lille gryde med spicy hotpot suppe ovenpå en elektrisk varmeplade. Hot pot ingredienserne kører rundt på transportbåndet foran dig. Der var både kød, nudler, tofuskin, kartofler, seafood, grøntsager og alt det man kan forvente af Chongqing hot pot. Hver type af ingredienser har en klemme med en bestemt farve der afgører prisen, og til sidst afleverer man alle sine klemmer og betaler for hvad man har spist. Jeg spiste ret meget, for jeg havde ventet på dette øjeblik i lang tid, at kunne spise hot pot i Chongqing, og denne type af hot pot var perfekt som solospise. Totalprisen var 53 RMB. Billigt.

Solo Hot Pot Chongqing

Maden er fantastisk i Chongqing, men da jeg vidste at jeg havde 5 dage i Chengdu der serverer samme type mad, tog jeg den med ro. Maden er stort set altid stærkt så hvis du ikke spiser stærkt så skal du måske overveje at finde en anden by at besøge, for alt hvad jeg spiste var stærkt, både til frokost og aftensmad.

Opsummering af Chongqing

Chongqing har bestemt en ‘edge’. Der er stort, råt og aldrig har jeg været i en by med så mange mennesker. Folk i Chongqing er lidt mere tykhudet end i fx Chengdu som jeg ville opleve senere. Chongqing er en by der minder om den kinesiske version af Hong Kong eller New York, stort og råt. Jeg kan forestille mig at det kunne være sjovt at leve i Chongqing når man er i sine 20’ere for der er godt gang i den, med fest, alkohol, unge mennesker og hot pot.

Jeg værdsatte at jeg kunne bruge Chongqing som en pause fra mit hostel-liv med muligheden for at vaske mit tøj, shoppe i de store tøjkæder, Uniqlo, Zara og Muji. Jeg var også glad for at jeg  valgte at besøgte Chongqing for selvom at det er en typisk kinesisk storby, så er der alligevel en stor forskel på Chongqing og for eksempel Shanghai der er mere ‘posh’ og rigt, hvor Chongqing derimod er virker dystopisk og fremtidsagtigt som i en sci-fi film. Det kan være at jeg overdriver det en smule, men Chongqing har bestemt denne type vibe.

Næste destination: Chengdu

Næste stop er Chengdu, pandahovedstaden, Chongqing’s søsterby, naboen, og hovedstaden af Sichuanprovinsen. Jeg tog toget fra Chongqing North Station, men hvad billetten og rejseguides’ne online ikke fortalte mig er at der er to hovedindgange til Chongqing North Station – for der er både en nord og syd indgang hvilket er megaforvirrende. Metroen tog mig til sydindgangen og efter at jeg havde hentet min billet til Chengdu, vandrede jeg rundt som et stort spørgsmålstegn i et forsøg på at finde over til nordindgangen.

Jeg vandrede rundt i et par minutter indtil en lokal dame, hvis job er at lure på folk som mig, fik overtalt mig til at tage hendes bil og køre mig til nordindgangen. Normalt ville jeg ikke sætte mig en bil med en total fremmed, men for blot 40 RMB og blot 45 minutter til at toget til Chengdu havde afgang, havde jeg ikke noget valg. Det var dog det hele værd, for der var faktisk et godt stykke fra sydindgangen til nordindgangen.

Da damen fandt ud af at jeg boede i Hong Kong insisterede hun på at vi tilføjede hinanden på WeChat for hun fortalte at hun ville flytte væk fra Chongqing og spurgte mig om jeg kendte nogle ældre mænd som hun kunne arrangere en falsk ægteskab med. Jeg afviste og fortalte hende at Hong Kong ikke er meget bedre end Chongqing – hvilket på en måde er sandt. Ja, folk er fattigere i Chongqing, men de ser mere afslappede og glade ud end folk i Hong Kong der går stressede  rundt som zombier med non-stop arbejde og lidt søvn. Det er derfor at jeg værdsætter at rejse rundt i Kina for tingene går bare lidt langsommere på her, på den gode måde. Med udviklingen der foregår i Kina lige nu så frygter jeg at de kinesiske byer alle bliver som Hong Kong en dag.

Efter at have været i Chongqing i 4 dage og 4 nætter havde jeg på en måde fået nok. For der var ikke mere at se eller spise, jeg havde hvilet nok og jeg var klar til et nyt eventyr og en by, og jeg så virkelig frem til Chengdu som skulle være en afslappet version af Chongqing med færre mennesker.

Jeg fik dog en temmelig dårlig start på mit Chengdu-eventyr for lige da jeg stod på toget og satte mig ned, spildte jeg hele min kop kaffe udover gulvet ved mit sæde, og jeg blev nødt til at sidde med mine fødder i kaffe i halvanden time…